Zoek

Steviger aanpak van online discriminatie

Steviger aanpak van online discriminatie

Het kabinet gaat meer werk maken van de aanpak van online discriminatie. Inzet is het beter melden van online discriminatie bij platformen, betere handhaving en goede ondersteuning van slachtoffers. Het kabinet heeft daar € 1 miljoen per jaar voor gereserveerd. Minister Uitermark van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) coördineert de aanpak en heeft het plan hiervoor naar de Tweede Kamer gestuurd.

Minister Uitermark: “De onlinewereld mag geen vrijplaats zijn voor discriminatie. Het moet een plek zijn waar iedereen zich vrij kan uiten, maar met respect voor elkaar. Waar mensen zich uitspreken en actie ondernemen als zij online discriminatie zien. En waar consequenties kunnen volgen wanneer discriminerende berichten worden geplaatst. Dat kan alleen als we daarbij daadkrachtig en gezamenlijk optreden, en alle betrokken partijen hierin verantwoordelijkheid nemen.”


Meer samenwerking en beter melden

De afgelopen jaren hebben verschillende organisaties al belangrijke stappen gezet om online discriminatie aan te pakken. Denk aan de start van meldpunten of voorzieningen voor hulp aan slachtoffers. Belangrijk onderdeel van het plan is om deze initiatieven bij elkaar te brengen. En bijvoorbeeld ook de Antidiscriminatievoorzieningen (ADV’s) hierbij te betrekken, waaronder hèt centrale meldpunt voor online discriminatie: Meld.Online Discriminatie. Het ministerie van BZK coördineert de aanpak, en werkt daarbij samen met de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Justitie en Veiligheid.

Centraal in de aanpak staat het beter melden van discriminerende online uitingen aan platformen. Burgers kunnen dit zelf doen bij de platforms, of een melding doen bij een meldpunt. De meldpunten kunnen hierin -als betrouwbare flagger- een belangrijke rol pakken. Meldingen van betrouwbare flaggers kunnen onder de Digital Services Act (DSA) met voorrang worden behandeld door platformen. Het kabinet gaat samen met toezichthouders als de Autoriteit Consument en Markt en de Autoriteit Persoonsgegevens kijken hoe nieuwe technische hulpmiddelen als AI en juridische kaders kunnen worden ingezet om strafbare online discriminatie grootschaliger en sneller te signaleren en te melden aan online platformen.

Betere ondersteuning

Verder krijgen slachtoffers betere ondersteuning. Hulp moet duidelijk en toegankelijk zijn, en aansluiten bij de bestaande behoeften. Daarvoor wordt geïnvesteerd in betere infrastructuur en kennis bij de diverse meldpunten. Hierbij speelt bredere bewustwording, ook van omstanders, een rol. Om dit te bereiken wordt een landelijk gesprek gestart over wat wel en niet normaal is online en over het effect van online discriminatie. Dit gesprek wordt zowel online georganiseerd als op openbare plekken, zoals in scholen en bibliotheken.

Bron: Rijksoverheid, 4 juli 2025

Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijk 8 cookies

Je ontvangt strikt noodzakelijke cookies, omdat ze nodig zijn voor het juist functioneren van deze website. Deze cookies kun je niet uitschakelen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Voorkeuren 0 cookies

Deze website slaat jouw voorkeuren op zodat deze bij een volgend bezoek kunnen worden toegepast.

Geen cookies gevonden

Analyse 4 cookies

Deze website analyseert het gebruik ervan, zodat we functionaliteit daarop kunnen aanpassen en verbeteren. De gegevens zijn anoniem.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Tracking 1 cookies

Deze website analyseert je bezoek om de inhoud beter op jouw behoeften af te stemmen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Extern 0 cookies

Deze website maakt gebruik van externe functionaliteit, zoals Social Media deelmogelijkheden.

Geen cookies gevonden